Tuesday, January 3, 2012

nilai ilmu dan kejayaan : kejalan diredhaiNya


3 januari 2012 yang cukup indah dan bererti
cuaca mendung di bumi Soviet ketika waktu dah mencecah jam 1 petang
suhu masih ditahap beku ditambah salji yang mengeras memenuhi segala ruang dan tempat
segala-galanya bukti rahmat Allah buat hamba-hambaNya
tiada lain bagi kita selain bersyukur dengan pemberianNya :)

setiap detik ada sahaja isu-isu dan masalah berkaitan masyarakat yang cuba dibangkit2
antara fitnah mahupun realiti itu diluar kotak pemikiran kita
tetapi apa yang pasti kita manusia adalah insan pemerhati
menilai dan membuat kesimpulan dengan apa yang dipaparkan dan dibaca
apatah lagi ianya melibatkan insan cerdik pandai yang pernah menjadi kebanggaan negara
menjadi idola anak-anak kecil di bangku sekolah 
kerana kejayaannya yang pernah mengemparkan arena pendidikan negara satu ketika dulu

klik link dibawah tuk mengetahui khabar angin yang semakin tersebar hari ni :
(hanya untuk dibaca dan jangan terlalu percaya)

semoga segala khabar angin itu silap dan seandainya ia benar
semoga si perilaku kembali ke pangkal jalan
dan sentiasa dibawah payung rahmat dan hidayahNya
amin

apa yang pasti
kisah ini sedikit sebanyak mengingatkan kita :
kisah seorang genius Matematik,Sufiah Yusof yang pernah mengemparkan dunia apabila layak memasuki Kolej St.Hilda,Oxford University untuk mengkaji Matematik diawal usia 13 tahun.
Meskipun Sufiah berwarganegara British,namun ibu Sufiah berketurunan Melayu dan berasal dari Johor:sedikit sebanyak telah membanggakan kita rakyat Malaysia.Namun,segala-galanya berubah apabila Sufiah melarikan diri dari kolejnya pada tahun 2001 dan mengiklankan diri di laman web sebagai "pelayan" kelas atasan pada tahun 2008.
Namun rata-rata pelapor media tidak menyalahkan Sufiah atas apa yang berlaku tetapi lebih kepada keluarganya yang dikatakan menetapkan kehidupan buat Sufiah sejak dia kecil lagi.Tiada erti sosial dan setiap ruang waktu hanya bersama-sama buku dan ilmu.

Sufiah bersama-sama bapa dan kakaknya ketika diumumkan mendapat tempat di Oxford University pada usia 13 tahun

segala cerita ini bukan untuk mengaibkan sesiapa apatah lagi menjatuhkan maruah sesiapa
tetapi sekadar untuk kita mengambil pengajaran atas apa yang berlaku disebaliknya
cerita ini juga bukan untuk dikomen mahupun untuk dimaki-hamun
tapi cukuplah sekadar mengetahui info mengenainya dan berfikir untuk kebaikan bersama

rata-rata manusia meletakkan sesuatu kejayaan itu adalah titik noktah bagi pencapaian ilmu.
Ilmu yang tinggi pasti akan dibalas dengan kejayaan yang bakal akan dibangga-bangga
Tapi sedarkah kita :
dengan ketinggian ilmu itu sebenarnya untuk kita belajar dan memahami tentang kebesaran Ilahi?
dengan kejayaan yang digapai itu adalah untuk kita lebih mendekatkan diri kepada Sang Pencipta?

Ilmu itu meluas aspeknya.amatlah tinggi darjatNya bagi orang-orang yang mengapainya
apatah lagi orang-orang yang menjadikan Ilmu itu sebagai satu pengajaran tuk pengukuhan diri terus dijalanNYa
maka beruntunglah orang-orang bertambah Ilmu yang semakin tunduk kebawah 
seperti padi yang semakin berisi semakin tunduk kebawah

jadilah Ilmu yang kita dapat itu untuk satu pengukuhan iman dalam hati
bukan untuk kita bermegah-megah diri dan menjadikannya satu aplikasi 
untuk mencipta dunia baru kehidupan kearah kejahilan dan jauh daripada Ilahi
itu satu kesilapan kita jika kita insan yang berjaya kerana ilmu pengetahuan
ciptalah satu benteng agama berlandaskan ilmu kita
kukuhkan ia jangan biarkan ia rapuh dek masa

Rasulullah s.a.w yang bersabda (ertinya) : “ Sesiapa sahaja yang melalui satu jalan demi menuntut ilmu, maka Allah nanti akan melalukan (mempermudahkan laluan orang itu) ke syurga.Dan sesungguhnya para malaikat rh sentiasa membuka sayap-sayap mereka kerana mengharapkan keredhaan (Allah) kepada para penuntut ilmu.Dan sesungguhnya orang ‘alim itu,sentiasa akan diminta ampun untuknya oleh setiap makhluk yang berada di langit dan di bumi,hinggakan ikan-ikan di dalam air.Dan sesungguhnya kelebihan orang ‘alim di atas seorang ‘abid (orang yang suka beramal–ibadat) adalah seumpama kelebihan (kedudukan) bulan di atas segala planet.Sesungguhnya para ulama’ itu adalah para pewaris Para Nabi (a.s) .(Dan) sesungguhnya Para Nabi (a.s) tidak pernah mewariskan (meninggalkan) sebarang dinar (duit emas) ataupun dirham (duit perak) melainkan mereka semua hanya meninggal ilmu semata-mata.Maka sesiapa sahaja yang mengambil warisan (daripada Para Nabi a.s itu), maka sesungguhnya dia benar-benar telah mengambil keuntungan yang terlalu besar".
(HR Al-Imam at-Tirmizi)

ini tugas dan peranan kita untuk membawa ilmu itu kejalan yang diredhai
bukan tugas ibubapa,sanak saudara mahupun pemimpin negara
semoga ilmu yang kita pelajari selama ini mendapat berkat dan rahmatNya
Amin :)

13 comments:

ituakudotcom said...

terkejut jugk baca tentang nur amalina.semoga dia insaf.amin

shat_mashuri said...

nice blog.. padat.. mudh nak bace.. cite pn menarik.. truskan :-)

Linna Awang said...

semoge pelajar2 yg blajar di luar sana tak terbabas mcm nur amalina....

khai said...

ituakudotcom:yup.semoga khabar angin tu salah.lau betul,semoga nur amalina kembali kepangkal jalan.amin

khai said...

shat_mashuri:thanks bro.sharing is caring.insyaAllah :)

khai said...

linna:insyaAllah..sma2 kita berdoa n mgharapkan yg terbaik..amin :)

eyqasara said...

Sama2lah kita doa, mudah2an Allah buka hati amalina.. sedihnya klu berita ni betul..

khai said...

eyqa:yup sgt sedih.kalu betul gmbr2 tu,harap2 dye kembalikan smula imej baik dia dimata semua rakyat malaysia..sama2 doakan.amin

merpatisejoli45 said...

hye, saya dh folow awk. jmputla dtg blog saya n jd folower saya blik ye. :)

laskar pelangi said...

blog yang boleh tahan =)
menarik dan tertarik dengan entry2 yang menusuk kalbu~ Heeee =)

khai said...

laskar:yup.sharing is caring.insyaAllah :)

:: Ika :: said...

done follow your blog, hope ade mse leyh jnguk2 & follow blog ika jgk ^^

khai said...

tq ika :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...