Sunday, December 25, 2011

salju : bukti kebesaran-Nya


Alhamdullilah
syukur kerana masih diberi peluang tuk merasai pinjaman nyawa dan diri
syukur juga masih diberi ruang waktu tuk menikmati segala nikmat kebesaran Ilahi
syukur juga masih mampu bertahan dan bersabar dalam menghadapi liku-liku hidup
yang penuh dengan ranjau dan onak duri
segala-galanya mengajar dan mematangkan diri ini 
menjadikan hari-hari yang aku lalui penuh dengan corak dan warna-warni
itulah kehidupan
setiap pengalaman yang kita lalui
sebenarnya bukan sekadar menghadiahkan satu memori yang cukup bermakna & bererti
tetapi apa yang lebih penting lagi memberikan kita seribu satu pengajaran 
pengajaran tuk menginsafi siapa sebenarnya diri ini
lihatlah persekitaran Soviet hari ni
penuh dengan salju yang memutih lebat membasahi bumi
ramai rakan2 yang mengimpikan detik ini
ramai yang menyuarakan aku bertuah kerana dapat menikmati rasanya salju
yang aslinya xkan pernah dapat di bumi kelahiran sendiri
itu satu kesyukuran..itu satu kenikmatan 
mungkin hari ini hari aku..akan datang milik kawan2
tap sedarilah situasi dan keadaan aku hari ini 
aku sebenarnya diberi satu ujian besar oleh Allah SWT
segala-galanya yang berlaku pasti ada hikmat kejadianNya
maka berdosalah aku jika makin lalai dibuai keseronakkannya
sedangkan akulah insan yang rugi 
nikmat Allah didepan mata gagal tuk menginsafkan diri
masyaAllah
"Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bahagian-bahagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih. Maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya dan Allah (juga) menurunkan (butir-butiran) salji dari langit, iaitu dari (gumpalan-gumpalan awan) seperti gunung-ganang. Maka ditimpakan-Nya salji itu kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dan dipalingkan-Nya dari sesiapa yang dikehendaki-Nya. Kilauan kilat itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan. Allah menggantikan malam dan siang, sesungguhnya pada yang demikian  itu pelajaran yang besar bagi orang yang mempunyai penglihatan. Dan Allah telah menciptakan semua jenis haiwan dari air, maka sebahagian dari haiwan itu ada yang berjalan di atas perutnya dan sebahagian berjalan dengan dua kaki, sedang sebahagian yang lain berjalan dengan empat kaki. Allah menciptakan apa yang dikehendaki-Nya, sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."
(al-Nur 24:43-45)
kehadiran musim salji bukanlah sesuatu yang menggembirakan warga Soviet
segala aktiviti harian mereka akan terbantut
apatah lagi dengan keadaan suhu yang mencecah negatif selsius
memerlukan kekuatan fizikal & mental yang tinggi tuk keluar mencari rezeki
begitu juga bagi aku sebagai seorang pelajar
perlu bangun seawal 7 pagi tuk ke kelas walhal ketika tu persekitaran masih seperti pukul 5 pagi (gelap)
kalau nak ikutkan nafsu nak je tidur 24 jam melayan mimpi dikala sejuk
kalau keluar penuh dengan menggigil merah muka ditambah selsema
itulah bukti kita manusia lemah..insan yang penuh kerdil
tiada limitnya ketahanan badan kita : hasil cantuman tanah
tanah liat yang penuh hina 
semoga kehadiran musim salji akan terus memberi makna dan erti
membuktikan kebesaran Ilahi
amin

14 comments:

hambaallah said...

insyallah..banyak pengajaran boleh diambil dari status ni

CuPcAKe JUe said...

subhanallah..teringin nak nikmati sendiri keindahan salji ciptaan ALLAH..:)

nur amalina said...

msti sjuk gile kan... eiiii... xleh byng kan gne rse sjuk kt sne... nk rse got, wlaupun sekali... hus.. eii... best nye...

khai said...

hambaallah : iA..sama2 peringat

khai said...

cupcake jue : amin..insyaAllah Allah Maha Adil..semoga jue dpt rasai nikmat sme suatu hari nti :)

khai said...

amalina:best2 tpi sejuk..kalu dye dh cair abih r mcm lecoh.hehe..iA..semoga dpt rasai suatu hri nti..amin :)

Mr.Muink said...

tliyoo nye nok wase salji , tapi dakpe malaysia salji ugok salji air ujang . nsib baik mlysia tadok salji kalau dok guane laa , mudah - mudahan dok laa . aminn !

LadyBird said...

subhanallah..

khai said...

muink:meh r sni boh..insyaAllah ade rezeki..mg sampai sni aku jdi tourguide mg :)

khai said...

ladybird:semoga jdi 1 pengjaran buat kite sume.iA amin :)

Nizam Ijam said...

nnt ajak aku kesana lak..haha

khai said...

nizam:haha..no hal bro.dtg je bila2 :)

laskar pelangi said...

seronoknya dapat main salji =)

khai said...

jom2 laskar.sni still winter :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...