Monday, December 10, 2012

menjadi seorang 'diri' buat seorang ibu


lagu : buatmu Ibu-Aeman

menjadi diri aku hari ni dah cukup membuatkan aku gembira
aku lega,aku dah boleh tarik nafas dalam-dalam
aku seolah-olah kini sedang merasai satu hasil kejayaan
aku dapat rasai segala bentuk nikmat 
aku dapat rasai keindahan dalam kehidupan
aku bersyukur atas segala yang aku kecapi hari ni

hari-hari aku masak nasi,aku buat lauk
kadang-kadang dengan daging,
kadang-kadang dengan ayam
aku dah boleh tumis bawang,aku dah boleh beza gula/garam
kalau boleh aku nak tunjuk kat mak aku
yang aku bukan lagi macam aku yang dulu
aku yang sentiasa duduk atas kerusi makan
setiap kali lepas balik sekolah,
setiap kali lepas main bersama rakan,
setiap kali waktu malam,
menunggu rezeki datang dengan tenang/senang kaki bergoyang
walhal hakikatnya mengharapkan mak aku yang sediakan

hari-hari aku basuh pinggan,aku basuh gelas
kadang-kadang sampai cuci licin rupanya macam sehari baru beli
kadang-kadang kotor sedikit *mungkin kurang peka ketika mencuci
kalau boleh aku nak sangat bagitahu mak 
aku bukan lagi macam aku yang dulu
lepas kenyang letak pinggan
terus blah
walhal hakikatnya aku mengharapkan mak aku untuk mencucinya

hari-hari aku tengok gambar mak aku
aku pandang aku tenung
erm..makin tahun makin berkedut pipi mak aku
tapi makin tahun makin cute plak rupanya :)
kalau boleh aku nak sangat bagitahu mak aku
aku rindu dia
setiap hari setiap jam setiap saat dalam hari-hari aku

hari-hari aku stay up sampai pagi
aku sibuk menimba ilmu
aku sibuk menghafaz formula2 perubatan
aku berjaya lulus dalam peperiksaan
kalau boleh aku nak bagitahu mak aku
aku nak dia bangga dengan aku
aku lakukan segala-galanya kerana dia
sebab aku sedar
mak aku nak tengok aku berjaya

hari-hari aku tengok mak cik bersama anak2 dia dalam train,tepi jalan
anak-anak dipimpin dengan erat
anak-anak dijaga dengan baik
dipeluk dicium
dan kalau boleh aku nak bagitahu mak aku
aku nak saat-saat tu kembali pada aku macam aku kecik2 dulu
*aisshh xmalu plak aku umur dah tua :D

hari-hari aku tengok anak2 rusia cakap dengan mak dia
cakap elok2 dengan nada senyum
tunduk kepala tanda hormat 
aku terharu aku sedih
dan kalau boleh aku nak sangat bagitahu mak aku
aku nak ulang balik masa dulu
aku xnak lagi cakap2 kasar
xnak lagi guna nada tinggi
tidak hormat mak aku
aku janji 
*aku pasti hargai seandainya ianya betul2 berlaku :)

hari-hari aku tengok kedai runcit tepi hostel aku
aku nak barang,aku perlu barang
aku gerak dengan kudrat aku
aku xmengharapkan sapa2 lagi
kalau boleh aku nak bagitahu mak aku
aku di sini hari2 cukup makan
aku sihat..aku kenyang
aku dah tak macam dulu
aku suka mintak duit/suruh mak aku beli barang kedai runcit
tuk aku kenyang/tuk aku sihat
aku xlagi menyusahkan mak aku :)

kini aku jauh..aku bukan macam dulu lagi
hari-hari boleh tatap tengok wajah mak aku
hari-hari boleh tengok keadaan/kondisi mak aku
hari-hari aku boleh tengok
mak aku jalankan tanggungjawabnya sebagai seorang ibu dengan cukup cemerlang/hebat

aku hari ini ada untuk segala pengorbanan mak dan ayah aku
3 tahun berbaki pasti kejayaan ini untuk mak dan ayah aku
kalau dulu aku terima segala harapan dan impian mak aku terhadap aku
dan hari ni aku sudah ada di pertengahan jalan
semoga pengakhiran nanti aku dapat berjumpa mak aku
aku mohon restu atas segala kesalahan aku
aku tak mampu membalas segala jasa dan pengorbanan mak aku
tapi sekurang-kurangnya aku dah dapat capai harapannya terhadap aku
sekurang-kurangnya aku dah tak lagi malas,zalim,teruk seperti dulu
sekurang-kurangnya aku sudah menjadi seorang 'diri' buat seorang ibu
insyaAllah..amin


10 comments:

Dokgogeh Dokdegih said...

awal bgn bang..
ke dok tdo agi eh..
stdy pharmaco letteww..
hehe..
gudluck dn bgsla dh jd seorg 'dri' =)
smga trus rjin dn berjya jd doktor..
bestnye =P

Izzah Munirah Zulkifli said...

Abang Dori..entri ni buat Izzah nangis.. sedih laa.. dapat raser prasaan abg macam maner..


shahnonsalleh said...

semoga sukses

hamizah samsudin said...

Allah bersama org2 yg ikhlas *tetiba :)

Seneorita Baharin said...

Alhamdulillah....Semoga perubahan yg dilakukan mmberi makna dlm khidupan..May Allah bless u..

khai said...

yu : hehe pharmaco sokmo lening bundachok boh..insyaAllah amin :)

khai said...

izzah : semoga izzah juge dpt jdi anak yg solehah..amin :)

khai said...

shahnonsalleh : iAllah bro..amin

khai said...

hamizah : iAllah hamizah jgk..amin

khai said...

seneorita : iAllah..amin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...