Sunday, January 13, 2013

bumi salju Moscow

alhamdullilah masih di beri pinjaman nyawa atas segala upayaNya
kehidupan di dunia yang sementara
namun penuh dengan kecantikan dan keindahan
subhanAllah..syukur atas segala kesempatan untuk merasai nikmatNya

januari 2013 semakin hampir ke pertengahannya
semakin hari semakin banyak yang dapat kita belajar daripada kehidupan
dan alhamdullilah
masuk tahun ni cukup tiga tahun aku menetap di bumi soviet
satu kenyataan yang masih aku rasakan seakan-akan mimpi yang tak berkenyataan
berada di bumi yang cukup terkenal dengan empat musim ini
benar-benar mengajar aku erti berdikari dalam segala apa bentuk kehidupan
manakan tidak,
perubahan bukan sahaja berlaku dari segi suhu persekitaran mahupun cuaca,
bahkan yang lebih penting putaran masa dan gerak kerja seharian
betul-betul berubah daripada gaya hidup aku yang dulu 3 tahun lepas

itulah penangan bumi salju Moscow (musim salji/sejuk)
berlaku setahun sekali (November-Mac) setiap tahun
antara 4 musim yang paling tidak disenangi kehadirannya oleh warga Moscow
apatah lagi seorang perantau yang tidak sebati dengan keadaan ini
mereka mengganggap musim sejuk/salji sebagai musim yang bermasalah
kerana kegiatan harian akan tergugat
salji akan memenuhi jalan-raya
apatah lagi aktiviti sosial seharian juga akan terbantut dengan keadaan dan suhu yang sangat sejuk

-21 degree antara suhu yang paling sejuk yang di capai tahun ni
kalau ikut senior,jika suhu mencecah -30 kerajaan akan isytiharkan darurat
namun,sejak aku di sini tidak pernah lagi suhu mencapai tahap tersebut
mungkin xperlu nak harap,-21 ni pun dah xsanggup nak hadapi 
beku satu badan walaupun berbaju tebal berbadan seperti kek lapis :D

walaupun hakikatnya kedatangan salju di Moscow bukanlah satu tuah yang diharapkan,
namun hakikat yang tak dapat dielakkan
ianya adalah satu rahmat bagi golongan muda dan kanak-kanak
apatah lagi sesiapa yang baru pertama kali merasai turunnya salji dari atas langit!
semestinya sesuatu kenangan yang takkan dapat dilupakan :)
cuba tengok beza musim spring (bunga) dan musim salji di tempat yang sama pernah aku candid
subhanaAllah..Allahuakbar
pengaturan Allah SWT cukup unik 
dan lihatlah segala keadaan berubah dan cukup berbeza dengan keesaanNya

inilah sungai Moscow yang cukup cantik pemandangannya
air sungai menjadi berais tatkala suhu mencecah -20 degree!
permandangan ni dapat aku lihat dari dalam train kereta api hampir setiap hari tuk ke kelas 
cukup menyejukkan hati dan jiwa yang dalam keletihan,kelesuan mahupun kesedihan 

walaupun suhu mencapai tahap bawah beku,
matahari juga tak ketinggalan menjalankan kerjanya memancarkan cahaya
kalau dulu aku selalu je fikir,
apelah agaknya fungsi matahari ni,bercahaya tapi tak berguna
namun lama-kelamaan aku faham,
kalau tak ada cahaya ni,maka sejuk tu akan aku rasai gelapnya selama 24 jam
Ya Allah..terima kasih Allah :)

gambar ni aku ambik time perjalanan ke kelas jam 8.30 pagi
bayangkan waktu berubah pada musim sejuk tiba
malam menjadi makin panjang dan waktu subuh sekitar jam 8pagi 
siang menjadi pendek dan waktu maghrib juga beralih sekitar jam 5 petang
cukup penting untuk membahagikan masa dengan baik



walaupun itulah hakikatnya yang perlu aku telan,
namun segala-galanya bukanlah sesuatu yang perlu dianggap kesulitan
bahkan ianya adalah satu hidayah,rezeki serta satu rahmat :)
kesyukuran aku panjatkan buat Sang Pencipta
tiga tahun yang aku tempuhi di bumi salju Moscow
telah banyak mematangkan diri aku
telah banyak mengajar aku erti kehidupan
telah banyak mengajar aku erti syukur dan rendah diri
walaupun musim ini dianggap musim yang tidak disenangi kebanyakan orang
kerana keadaannya,cuacanya,masanya
namun bagi aku ianya tetap indah dan bermakna
kerana ciptaan Allah pada musim ini
cukup cantik,unik dan menarik segala hati dan perasaan
untuk kita semua mengambil segala bentuk iktibar dan pengajaran daripadanya
sangat aku harapkan,
semoga tiga tahun yang bakal menanti tuk aku tempuhi
akan mampu menghadiahkan aku lebih manfaat daripada
kehadiran bumi salju di bumi Moscow (musim sejuk)
insyaAllah..amin 

10 comments:

Khai Artzfar said...

kenapa mesti ada budak pakai spek tu? hahahaha

shahnonsalleh said...

Alhamdulillah,seronok tue, satu pengalaman yang takde kat Malaysia...

Moga hari hari mendatang akan jadi lebih bahagia.

Athir Unnie said...

Salam..singgah sini...siapa kah mamat bj hitam n pakai spec putih?pelakon cite setia hujung nyawakah?hehe...

pwincess Lov3y dOv3y said...

wah pengalaman yang bukan semua org leh rasa.:)

kitty lala said...

salam .. bertuah dapat belajar dkt sana . semoga berjaya .

khai said...

khai :hahaha..mesti tu

khai said...

shahnonsalleh : alhamdullilah..insyaAllah :)

khai said...

athir unnie : wasalam..hehe clon artis tu :p

khai said...

pwincess : alhamdullilah dpt pengalaman tu :)

khai said...

kitty : mekasih kitty..iAllah amin :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...