Wednesday, June 15, 2011

abah..inspirasi sepanjang hayat


alhamdullilah
aku bersyukur...hari ini..tanggal 15 Jun
aku masih diberi kesempatan oleh Ilahi
merasai segala nikmat dunia yang serba sementara ini
menikmati segala keindahan dan kehebatan duniawi
tanpa aku melupakan segala isi akhirat yang kelak bakal menjelma nanti
itulah yang kekal dan abadi;)

tatkala sejadah dilipat..disimpan rapi
subuh selesai..namun mata ini belum mampu untuk melayar bantera mimpi
yaaa..
aku teringat bingkisan doa aku tadi..mengharapkan terbaik tuk ma abah
xkan pernah lekang dalam sanubari
mereka kini menunggu kepulangan aku disisi


kelibat kelompak mata tetiba bertukar ngeri
babak sedih mula menghantui diri
satu persatu titik air mata turun merebah bumi
hati aku berbisik
aku rindu kenakalan aku di depan abah
aku rindu suara garang abah
aku rindu keprihatinan abah
aku rindu segala telatah abah
aku rindu segala teguran abah
yang suatu ketika pernah aku rasai hampir setiap hari
yang suatu masa dulu pernah menjadi cemuhan aku setiap detik
aku rindu segala apa yang abah ada untuk aku
serta semua anak2 yang menjadi dinding teguh berdirinya abah hari ini


nostalgia lalu mengusik hati tatkala ini..
dulu masa aku kecik2..abah selalu marah2 aku..
kadang2 aku kena rotan..
aku bingung..kenapa itu cara abah layan aku?
ma bagitahu..abah nak didik aku
aku nakal sikit jee...sikit jee...
abah nak aku tak jadi anak nakal
kena didik aku dari kecil agar tak nakal..
aku terima..aku fikir abah sayang aku..

dulu gak masa aku kecik2..aku start ngaji al-Quran seawal usia 5 tahun
aku bukan macam kawan2..makcik2 ajar ngaji..guru mengaji aku abah
setiap hari kalau tak habis satu m/s,jangan pernah bermimpi tuk kuar main 
aku bingung gak..kenapa itu inisiatif abah?
ma bagitahu lagi..abah nak aku pandai mengaji
nanti besar aku dah pandai..senang nak khatam Quran;)
aku terima..yupp..abah sayang aku;)

dulu gak masa kecik2..aku tengok kak n abang aku pakai buku mahal2
aku buku kecik je..
aku tengok kak n abang2 aku ade baju baru..cantik..aku tumpang happy
tapi kenapa aku tak de?abah lupa beli ke?
ma bagitahu..abah nak bagi aku yang lebih cantik lagi lain kali
aku terima...aku tunggu saat abah bagi kat aku nanti;)

dulu jugak time aku budak2..kalau aku naik kereta abah..aku tak suka sempit2 kat seat belakang
abah marah aku..jangan pentingkan diri..adik beradik aku ramai lagi
aku mengadu kat ma..ma bagitahu lagi..
aku bertuah..aku tak pernah merasai detik bermotosikal bergendong 4 orang skali
tu zaman muda abah n ma  ada kak ja,kak nyah n abang emi
setiap hari nak hantar kak abang aku ke sekolah..nek pergi jalan2
naik motosikal klasik..tunggang 4 orang belakang
lagi sempit2..lagi xleh nak nafas..lagi tak selesa
aku tergamam..aku terharu..aku generasi zaman tua abah n ma

belum bersyukurkah aku ???


bila aku dah besar..aku dah pandai buat kepala sendiri
kalau dulu abah garang2..sekarang usia abah dah 50-an
abah baik...abah dah tak tegur time aku buat silap
apa yang aku buat..abah tak pernah bantah
abah berubah?abah dah tak sayang aku lagi?

time aku nak exam PMR..macam2 cara abah buat nak aku belajar
abah penuhi segala kehendak aku
dengan harapan aku mampu tersenyum riang..
aku tak lagi marah2 abah..
aku kuat semangat nak ambil exam nanti
abah berubah lagi?abah dah tak sayang aku lagi?

tapi kadang2
time aku keluar ngan kawan2..pernah jugak abah nasihat2 aku
ada jugak kalau malam,abah tak bagi aku balik lewat2
tapi aku dah janji..aku keluar..nak makan2 ngan kawan2..xkan buat mende lain
aku dah janji ngan abah..aku ada study group umah kawan...
''kawan laki bah...bukan puan''
jawapan abah:
''abah tau..n abah nak oyi tau..abah sayang oyi..kalau ada apa2..abah akan salahkan diri abah''
muka aku merah..mata aku bengkak
hati aku dah hujan lebat..mata aku menahan titisan
aku sedar...abah sayang aku...

sejak dua menjak ni..
abah dah mula ditimpa pelbagai serangan penyakit..
kalau dulu jantung..luka dalam perut dan kini batu karang
aku doakan abah tak lagi masuk2 hospital cam dulu gi
aku doakan kesihatan abah sentiasa baik
sihat dan berkelapangan menyambut kepulangan aku dengan senyuman nanti;)
amin..amin..Ya Rabbal alamin..

kini..detik ni..
jam 5.10 pagi waktu di moscow bumi soviet russia
segala isi bumi ini menjadi saksi
betapa aku sayang serta hargai pengorbanan seorang abah buat diri ini
segala ketegasan abah selama ni..segala kemarahan abah selama ini...
segala teguran sentuhan moral abah selama ini..
adalah untuk diri ini..tuk aku menjelajah degree kematangan tahap tanpa limit..
aku syukuri nikmat..hadirnya abah terbaik buat diri ini
Yang Maha Esa membuka lembaran hati ini
tuk mendalami isi hati abah...
kerana bagi aku
dia terhebat....terhebat dan inspirasi.....

(gambar tanpa aku dan abang aku emi)
terima kasih abah..segala teguran dan nasihat abah
telah menjadi ilham terbaik buat kami anak2 abah
mengharungi segala onak dan ranjau dalam kehidupan
yang membawa kami ke alam kedewasaan..
yang memberikan kami erti kejayaan yang kami nikmati hari ini..
hajat abah dulu hampir kami anak2 abah semua kami laksana dan sahuti..
kebahagian kita hari ini..adalah berkat doa abah dan ma..
segala2nya untuk abah dan ma..

buat semua teman2...
coretan ini begitu istimewa buat aku..
maaf seandainya tiada erti bagi semua
namun percayalah akan realiti
hargailah kehadiran ayah selagi mereka ada disisi kita di atas bumi ini
jangan pernah melawan atau meragui kasih sayang seorang ayah buat kendiri
kerana setiap apa cara sekalipun mereka mendidik diri
hanya satu apa yang mereka ingini,..
kita menjadi anak soleh solehah bila besar nanti..
buat teman2 yang sudah kehilangan seorang ayah di dunia ini..
ALFATIHAH...bacalah yaasin..doakanlah kesejahteraan..

dan apa yang aku rasai hari ini..
aku mengerti..
dia..abah terhebat bagi diri ini..
terima kasih abah 

nantikan kepulangan anak abah sekejap saja lagi..;)

14 comments:

Anonymous said...

ya allah..besar pengorbanan ayah...aku sayang ayah!!!

ila_90 said...

menitis air mata aku bace...
terima kasih atas peringatan khadhari..

mohammad khazaidi bin kamaruddin said...

:) well post.

meckspecky@nurul said...

air mata keluar mcm air paip bile bce entry nie..thumbs up..trimakasih sbb buat peringatan nie..

cahaya hidupku said...

so sweet...
hope u'll be the best son indeed..keep it up..it touch me deeply...

peringatan dari teman seperjuangan...nice..

Ipah Hiyyuzz said...

..sedih baca entry ney..semoga abah awk cepat sembuh drp pnyakit2nye..SAYA SYG AYAH SY..

khai said...

anonymous:yup..besar pengorbanan seorang ayah...

ila:sama2 ambil peringatan neh

edy:tq bro..miss u 2!

khai said...

nurul:yup..same2 neh nuruk ambil peringatan

khai said...

cahaya:insyaALLAH..amin2

khai said...

ipah:yup..mmg arap dye cpt sembut..
amin2..insyaALLAH

.chiirah. said...

:')

khai said...

chiirah: :)

Aya Izumi Al-idrus said...

bahagianya mempunyanyi seoarang ketua keluarga y penuh tanggungjawab....

khai said...

aya:alhamdullilah aya;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...