Friday, April 1, 2011

AKU ISMAIL dan PALESTIN

assalamualaikum WBT..
salam ukhwah dari bumi palestin buat 
semua rakan-rakan seusia aku di pelusuk seluruh dunia,
buat saudara-saudara seagama yang lebih tua dan 
buat semua penghuni-penghuni dunia yang tercinta..

 nukilan ini daripada hati..untuk semua..
satu bukti aku bukan watan yang menyerah kalah tapi aku watan yang berjuang tanpa penat lelah!

nama diberi : ISMAIL
aku tak tahu dari mana asal nama ini diberi..
panggilan ini yang diungkap oleh orang-orang sekililing aku 
sejak aku kecil lagi..
umur aku sudah menjangkau 10 tahun..
tiada ibu ataupun abi..kakak..abang mahupun adik..
setahu aku mereka semua meninggalkan aku buat selama-lamanya ketika aku berusia 10 hari dan puncanya  aku masih xpasti (inipun aku dapat maklumat daripada nenek aku yang sedang menjaga aku sekarang)
hobi aku bermain pistol berdas hidup dan mencari makanan di kawasan pelupusan sampah

pelajaran? 
aku cuma tahu memegang pistol kecil 
yang berdas 12 peluru..
aku diajar oleh kawan aku , soleh yang lebih tua 2 tahun berbanding aku..
kata soleh : aku kena belajar pegang dan guna pistol untuk bantu nenek aku..
bantu kawan2 aku..bantu palestin aku..
kenapa soleh kata begitu?
aku sayang semua !
aku sayang nenek aku...aku sayang soleh,jamal,amar dan kawan2 aku..aku sayang negara aku..

aku xmahu lagi jamal dan amar menyembunyikan diri setiap kali ada tentera berbaju coklat datang kearah kami..

aku xmahu dah kawan2 nenek aku menangis meratap kematian orang2 yang mereka sayang..

aku xmahu dah sujud mengadap allah dalam ketakutan..

kadang-kadang aku geram..marah sangat2 !
aku xada cara lain,aku ambil je batu,aku lempar kat kereta besar tu!
kenapa kereta besar ni selalu ganggu aku ,nenek, kawan2 dan jiran2 aku??
apa dia mahu daripada kami ?

kenapa nenek syima diperlakukan sebegini rupa ?
apa salah nenek syima ?

kenapa pagar besar ini yang memisahkan aku dengan kawan2 ?
salahkah aku bermain2 bersama2 kawan selama ni?

aku dah besar..
aku dah matang..
aku dah boleh berfikir 
tentang apa yang aku lihat sekarang..
bumi aku hancur punah ranah dinodai 
oleh perakus duniawi !

aku perwira bangsa..
umur aku bukan penghalang dan
 alasan untuk aku mudah menyerah kalah !
aku xsanggup lagi mendengar cerita tipu helah nenek aku setiap kali aku bertanyakan tentang ibu..abi..kakak dan abang aku..
aku tau mereka mati ditembak tentera rejim yang zalim dan tak berperikemanusiaan..
aku sudah besar..aku mengerti apa yang dah terjadi..
aku dapat menilai sendiri..
dari kaca mata aku yang pilu ini..



inilah pandangan dan suasana disekeliling aku hari-hari..
penuh dengan watak tragis..

firman ALLAH SWT surah Al Hajj ayat 40 :

(yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali karena mereka berkata: “Tuhan kami hanyalah Allah”. Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid- masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa

kawan-kawan..
sampai bilakah dunia aku akan begini ?
bilakah aku akan mampu bahagia dan aman seperti hidup korang ?
di mana sekolah , taman permainan , padang bola untuk aku dan kawan2 ?
apakah erti kasih sayang keluarga 
yang aku tak pernah cuba dan rasa ?


dan
bilakah persoalan2 aku ini akan terjawab ?

kawan-kawan..
berhentilah sebentar dari dunia indah dan lamunan mu,
berhentikan sebentar bermain playstation,facebooking,
bantulah aku menegakkan keadilan..
berdoalah yang terbaik untuk perjuangan aku di bumi palestin ini..
sesungguhnya kejahatan itu akan berakhir dan terhapus..
itu janji ALLAH SWT
untuk aku dan semua..

kawan-kawan
doakan aku dan kawan2 disini akan terus tabah
menghadapi segala onak dan ranjau
teruskan perjuangan :
mencari jalan-jalan kedamaian
bebaskan bumi ini dari kerakusan penjajah !
buktikan : palestin itu bumi aku dan kita semua !


buat semua kawan2 yang telah terkorban dalam perjuangan ini dan buat semua kawan2 yang ingin bersatu hati membantu perjuangan ini..
jumpa semua di medan pertempuran !
ke jalan ALLAH SWT 
-ismail-

****************************************************
cerita ini hanyalah rekaan..watak ismail dan yang lain juga adalah rekaan semata2..kisah ini amat bermakna untuk dibuat pengajaran oleh semua..sempena kempen PALESTIN ! KITA PUNYA ! anjuran Persatuan Perubatan Islam Moscow (PPIM) : cerita ini khas untuk anak-anak watan palestin yang sedang berjuang untuk mempertahankan panji-panji keadilan mereka..
dan kita bagaimana ?adakah cukup sekadar duduk membaca dan sedih mendengar cerita menyayat hati dan jiwa?ayuh sama-sama kita membantu saudara-saudara kita di Palestin !buktikan kita insan PRIHATIN !

Firman ALLAH SWT suarah Al-Hasyr ayat 2 :

Dia-lah yang mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli kitab dari kampung-kampung mereka pada saat pengusiran yang pertama. Kamu tidak menyangka, bahwa mereka akan keluar dan merekapun yakin, bahwa benteng-benteng mereka dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah; maka Allah mendatangkan kepada mereka (hukuman) dari arah yang tidak mereka sangka-sangka. Dan Allah melemparkan ketakutan dalam hati mereka; mereka memusnahkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dan tangan orang-orang mukmin. Maka ambillah (kejadian itu) untuk menjadi pelajaran, hai orang-orang yang mempunyai wawasan.

ya allah ya tuhanku..
selamatkan penduduk2 palestin..
berikanlah mereka kekuatan untuk menghadapi hari-hari mendatang nanti
AMIN


AYUH ! PALESTIN ITU KITA PUNYA !
khadhari@blogspot.com

4 comments:

husna mukhtar said...

T.T

Anonymous said...

sedih mendengar cerita ni..nasib ismail xcam kita semua..

[ h a f i z ] said...

bapak r ,,, bsar btol pngorbanan...
maysaAllah,

khai said...

jom sama2 kita tolong rakyat palestin..walaupun bukan pertolongan tenaga,tapi dah cukup ngan doa..AMIN..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...